آموزش عملکرد سیستم فن خنک کننده زانتیا

این پست برای تشریح کامل سیستم فن خنک کننده زانتیا اختصاص داده میشود
این توضیحات برای زانتیاهای با موتور فن دو سرعته کنترل شده با یونیت فن و شامل کولر و جعبه فیوز 30 تایی میباشد

نمای کلی سیستم

سیستم فن خنک کننده موتور از اجزا زیر تشکل شده است
1. دو عدد موتور فن
2. سه عدد رله
3. یوینت فن
4. سنسور دمای ترمیستور (NTC)

فن ها 2 تا وظیفه دارند
1. خنک کاری موتور در سرعت های پایین یا شرایط ترافیکی و بدون حرکت
2. ایجاد جریان هوای ثابت برای کنداسنور کولر هنگامی که کولر روشن است

هر دو موتور فن همیشه با هم کار میکنند و دارای ۲ سرعت میباشند.
در دور کند، مدار برق موتورها به حالت آرایش سری و در دور تند مدار به حالت موازی تغییر داده میشود و از این رو نیازی به مقاومت فن نیست
تعویض حالت آرایش مدار توسط ۳ رله با فرمان یونیت فن انجام میشود

این موارد با فرمان یونیت فن انجام میشود:
1. قطع و وصل رله ها
2. روشن کردن چراغ STOP
3. روشن کردن چراغ هشدار دمای آب
4. جلو گیری از کار کردن کمپرسور در دمای بحرانی موتور یا در فشار کاری حداکثری موتور
5. خنک کاری با روشن نگهداشتن فن ها هنگامی که موتور خاموش است

یونیت فن جهت انجام این فرمان ها از سنسور دمای آب، پنل کنترل تهویه مطبوع، سنسور فشار گاز کولر و ECU اطلاع دیافت میکند

چیدمان فن و رله ها

از این گرافیک برای تعیین و مطابقت دادن اجزا نسبت به نقشه استفاده کنید

مکان اجزا سیستم
یونیت فن

پایین چراغ سمت راننده و در زیر سینی جا چراغی

سنسور دما

نصب شده بر روی هوزینگ ترموستات، سنسور قهوه‌ای بوده و یک سوکت قهوه‌ای دو فیش دارد

فیوز تغذیه

فیوز F و E در جعبه فیوز کنار باتری

فیوز رله

در جعبه فیوز 30 تایی زیر داشبورد سمت راننده
فیوز 6، مثبت باتری به رله فن چپ و یونیت فن
فیوز 5، مثبت سوئيچ به رله فن راست و رله تغییر مدار
فیوز 2، مثبت سوئیچ به یونیت فن

اتصال ارث

در ترمینال بدنه سمت راننده کنار باتری

کنترلر تهویه کابین و کمپرسور

یکپارچه با پنل بخاری

نقشه سیستم

عملکرد دور کند
شرایط برای روشن شدن دور کند

1. وقتی دمای موتور به 91 درجه میرسد دور کند روشن و وقتی به 88 درجه کاهش پیدا کند فن ها خاموش میشوند
2. وقتی کولر روشن شود فن ها به طور دائم کار خواهند کرد صرف نظر از دمای موتور

شرح مدار تغذیه

فقط رله فن چپ وصل میشود. این رله تغذیه مثبت باتری دائم از طریق فیوز شماره 5 جعبه فیوز 30 تایی دارد
وقتی دمای مایع خنک کاری به آستانه (91 درجه) میرسد یونیت فن مدار رله فن چپ را وصل میکند. این رله مدار تغذیه هر دو موتور فن را تکمیل میکند

مدار تغذیه از باتری شروع میشود به طرف جعبه فیوز کنار باتری از طریق فیوز شماره E، به پین 3 رله فن چپ وارد و از پین 5 رله خارج شده به سمت موتور فن چپ، از اینجا به سمت رله تغییر مدار میرود. رله تغییر مدار در حال استراحت خود یک مسیر متصل از پین 3 به پین 4 و بعد به موتور فن راست دارد، مدار در نهایت از پین 2 موتور فن راست به ترمینال منفی متصل میشود

حال فن با آرایش سری و نصف سرعت کار میکنند.

عملکرد دور تند
شرایط برای روشن شدن دور تند

1. وقتی دمای موتور به 95 درجه میرسد
2. وقتی فشار گاز کولر به آستانه رسیده است
3. وقتی سنسور دمای آب خراب میشود (مدار باز)

شرح مدار تغذیه

هر ۳ رله متصل هسنتند
مدار دور کند را نگاه کنید
رله تغییر مدار و رله فن راست به مثبت سوئیچ از طریق فیوز 5 جعبه فیوز 30 تایی متصل هستند
وقتی دمای مایع خنک کننده به آستانه (95 درجه) میرسد یونیت فن رله تغییر مدار و رله فن راست را به منفی بدنه تغییر میدهد

مدار فن چپ

موتور فن چپ از طربق باتری و فیوز E و رله فن چپ (دقیقا مثل دور کند) تغیه میشود، مسیر مدار از موتور به رله تغییر مدار میرود
حال این رله مدار را تغییر داده و به منفی بدنه متصل میشود

مدار فن راست

موتور فن راست از طریق باتری و فیوز F و رله فن راست تغذیه میشود
جریان از موتور به منفی بدنه برمیگردد و مدار تکمیل میشود

در آرایش دور تند تغذیه موتور فن ها جدا از هم و مستقیم از باتری میباشد.